ne puteti gasi pe: facebook twitter wordpress youtube picasa
MEDIA ROOM



12.03.2012 | Sectorul cercetarii: cum sta Romania in comparatie cu alte tari?
12.03.2012 | Evaluarile-pilot la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a vor avea loc in intervalul 9-23 Mai
07.03.2012 | A aparut numarul 12 al revistei Stiinta si Tehnica
06.03.2012 | Cat de mari sunt taxele scolare in tarile dezvoltate si cat de facil este accesul studentilor la burse si imprumuturi

 vezi toata lista
 

Raport: combaterea rezultatelor slabe la matematica si stiinte continua sa fie o problema in Europa

SHARE: tweet this

Factorii de decizie trebuie sa faca mai mult pentru a ajuta scolile sa combata rezultatele slabe la matematica si stiinte, conform a doua rapoarte prezentate recent de Comisia Europeana. Raportul privind matematica arata ca doar cinci tari europene (Anglia, Italia, Tarile de Jos, Irlanda si Norvegia) au stabilit obiective nationale de stimulare a rezultatelor, desi majoritatea statelor membre ale UE ofera orientari generale pentru a combate dificultatile elevilor in acest domeniu. Raportul privind stiintele arata ca niciun stat membru nu are politicile nationale specifice de sprijin pentru cei cu rezultate slabe, desi cinci tari (Bulgaria, Germania, Spania, Franta si Polonia) au lansat programe pentru combaterea rezultatelor slabe in general.

Rapoartele concluzioneaza ca, desi s-au realizat progrese importante in actualizarea programelor de matematica si stiinte, lipseste sprijinul pentru profesorii responsabili pentru implementarea schimbarilor.

Ingrijorarea cu privire la rezultate i-a facut pe ministrii educatiei sa adopte in 2009 o referinta la nivel european care prevedea ca procentul elevilor in varsta 15 ani cu competente insuficiente la matematica, stiinte si lectura sa fie mai mic de 15 % pana la sfarsitul acestui deceniu. Din 18 tari ale UE cu date comparabile, Finlanda, Estonia si Tarile de Jos au cele mai bune rezultate, in timp ce Bulgaria si Romania se afla la cealalta extrema a scalei.

Rezultatele la Matematica

Competenta matematica a fost identificata de ministrii educatiei drept una dintre competentele cheie necesare in vederea implinirii pe plan personal, a cetateniei active, a incluziunii sociale si a capacitatii de insertie profesionala intr-o societate bazata pe cunoastere.

O serie de factori influenteaza modul in care se preda si se invata matematica. Sondajele internationale arata ca interesul elevilor este legat de mediul familial, calitatea predarii si de structura si organizarea sistemului de invatamant.

Raportul privind invatarea matematicii (primul produs pentru Comisie) constata ca majoritatea tarilor europene au adoptat o abordare bazata pe rezultate, orientata pe competentele practice ale elevilor. Continutul de matematica in programa a scazut cantitativ, in timp ce a crescut orientarea catre rezolvarea problemelor si aplicarea matematicii. Aceasta abordare raspunde mai bine necesitatilor elevilor si studentilor si arata clar modul in care acestia pot aplica matematica in lumea reala.

Problema care ramane, insa, este a furnizarii sprijinului necesar cadrelor didactice, ceea ce inseamna formare continua. In plus, trebuie sa se consolideze sprijinul si indrumarea pentru predarea in fata a diferite grupuri de elevi.

Dupa cum se poate observa si in graficul alaturat (click pe imagine pentru marire), Romania si Bulgaria se afla in topul tarilor membre ale Uniunii Europene din punctul de vedere al procentului de elevi care au obtinut rezultate slabe la testele PISA din 2009, procentul fiind de peste trei ori mai mare decat tinta de 15% stabilita pentru 2020.
Raportul Comisiei Europene in ce priveste matematica este disponibil aici.

Rezultatele la Stiinte

Numai opt tari (Germania, Spania, Franta, Irlanda, Tarile de Jos, Austria, Regatul Unit si Norvegia) au strategii generale pentru promovarea invatarii stiintelor, care abordeaza programa, metodele de predare si formarea continua pentru profesori. Dintre tarile care nu au o astfel de strategie, majoritatea deruleaza programe si proiecte individuale, precum parteneriatele scolare si centrele stiintifice.

In plus, majoritatea tarilor europene promoveaza metode inovatoare de predare a stiintelor, precum invatarea pe baza de cercetare, inca de la nivelul primar. Cele mai multe recomanda, de asemenea, angajarea elevilor in discutii privind probleme de mediu si demonstrarea aplicatiilor practice ale stiintei in viata de zi cu zi.

Desi acest fapt este incurajator, in nicio tara europeana nu exista politici nationale specifice de sprijin pentru cei care au rezultate slabe la materiile legate de stiinte. In locul acestora, se asigura sprijin prin intermediul unui cadru general de masuri pentru elevii cu dificultati de invatare, indiferent de obiect. Acestea includ predarea diferentiata, predare individuala, invatare asistata de grup, tutoratul si gruparea in functie de capacitati.

In ce priveste rezultatele la Stiinte, Romania se afla pe ultimul loc in randul tarilor europene, mai mult de 40% dintre elevi obtinand rezultate slabe la testele PISA din 2009. Raportul Comisiei Europene pe acest domeniu este disponibil aici.

Sursa: Comisia Europeana

23.11.2011

Numar de vizualizari: 4362