ne puteti gasi pe: facebook twitter wordpress youtube picasa
MEDIA ROOM



12.03.2012 | Sectorul cercetarii: cum sta Romania in comparatie cu alte tari?
12.03.2012 | Evaluarile-pilot la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a vor avea loc in intervalul 9-23 Mai
07.03.2012 | A aparut numarul 12 al revistei Stiinta si Tehnica
06.03.2012 | Cat de mari sunt taxele scolare in tarile dezvoltate si cat de facil este accesul studentilor la burse si imprumuturi

 vezi toata lista
 

Studiu Banca Mondiala: cresterea finantarii sectorului educational in Romania nu a dus la o imbunatatire a rezultatelor elevilor romani la testele internationale

SHARE: tweet this
Banca Mondiala a lansat in aceasta saptamana un amplu studiu privitor la situatia in care se afla sistemele educationale din tarile Europei Centrale si legatura dintre educatie si piata fortei de munca. Acest studiu denumit "Competente, nu doar diplome" poate fi descarcat de aici, cateva dintre cele mai importante idei in ce priveste Romania fiind sumarizate mai jos:

finantarea sistemului educational: dupa cum se poate observa in primul dintre graficele alaturate (click pe imagini pentru marire), finantarea reala per elev aproape ca s-a triplat intre 1999 si 2008, insa rezultatele la testele de matematica din cadrul TIMSS au stagnat. In acelasi sens se pot judeca si rezultatele obtinute la testele PISA, elevii romani situandu-se constant pe unul dintre ultimele locuri in Europa, in ciuda sporirii semnificative a finantarii.
varsta profesorilor romani: in anul 2007, aproape jumatate dintre elevii romani au avut profesori trecuti de 50 de ani, procent in crestere de la mai putin de 30% in 1995. Dintre tarile din jurul nostru, doar Bulgaria se afla intr-o situatie similara.
raportul elevi/profesori: desi ne aflam in jurul mediei europene, trebuie mentionat faptul ca, desi in ultimii 20 de ani, numarul elevilor cuprinsi in invatamantul preuniversitar s-a redus cu o treime, numarul profesorilor a scazut cu doar 10%, ceea ce a dus la o crestere a costurilor educationale pe cap de elev, crestere care nu a determinat insa o crestere a performantelor elevilor;
competente reduse: potrivit unui studiu din 2008, aproape jumatate dintre companiile romanesti sustin ca lipsa de pregatire a angajatilor este critica si influenteaza negativ dezvoltarea afacerilor. La acest capitol, cel mai bine sta Ungaria cu un procent mai mic de 10%;
a crescut autonomia invatamantului superior: potrivit documentului citat, autonomia universitara a crescut semnificativ in ultimii 15 ani, in timp ce finantarea nu se mai face in functie de numarul profesorilor, ci in functie de numarul studentilor.
revenirea in scoala: chiar daca datele mentionate in raport sunt mai vechi, trebuie spus ca, in 2003, doar 4,2% dintre cei care au parasit scoala au revenit apoi pentru a isi continua studiile, Romania situandu-se pe unul dintre ultimele locuri in randul tarilor est-europene. Spre exemplu, in 2001, in Ungaria procentul celor care s-au intors a fost de 11,1%, in Polonia 10,6% (anul 2000), Bulgaria 6,7% (in 2003), Cehia 6,6% (in 2002).

26.10.2011

Numar de vizualizari: 4022