ne puteti gasi pe: facebook twitter wordpress youtube picasa
MEDIA ROOM



12.03.2012 | Sectorul cercetarii: cum sta Romania in comparatie cu alte tari?
12.03.2012 | Evaluarile-pilot la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a vor avea loc in intervalul 9-23 Mai
07.03.2012 | A aparut numarul 12 al revistei Stiinta si Tehnica
06.03.2012 | Cat de mari sunt taxele scolare in tarile dezvoltate si cat de facil este accesul studentilor la burse si imprumuturi

 vezi toata lista
 

Cate carti au elevii romani acasa? Unul din 5 elevi are mai putin de 10, iar unul din 21 are peste 500

SHARE: tweet this

In cadrul evaluarilor PISA care au avut loc in ultimii 10 ani au fost adunate si o serie de date ce caracterizeaza elevii participanti la aceste teste, date cu ajutorul carora tarile participante pot fi comparate in functie de diversi indicatori. Unul dintre acesti indicatori este si cel referitor la numarul cartilor pe care un elev in varsta de 15 ani le are acasa, iar la acest capitol, Romania sta destul de rau comparativ cu alte tari. Mai mult, datele arata ca, din 2000 si pana in 2009, in loc sa evoluam, am involuat.

Astfel, in anul 2000, 60.6% dintre elevi aveau mai putin de 100 de carti acasa, in timp ce ponderea celor care aveau intre 250 si 500 de carti era de 11,4%. Pentru comparatie, in Franta, procentele erau de 52,8%, respectiv 13%, in Germania procentele erau de 50%, respectiv 15%, in Bulgaria de 43%, respectiv 16,3%, iar in Ungaria de 36,7%, respectiv 20%.

In 2006, ponderea elevilor romani care aveau acasa mai putin de 100 de carti a crescut la 68%, iar in 2009 la 71,6%, cu acest procent Romania situandu-se pe unul dintre primele locuri in Uniunea Europeana.

In ce priveste ponderea celor care au acasa mai mult de 500 de carti, aceasta a scazut de la 6% in 2006, la 4,7% in 2009, doar Slovacia avand in urma cu doi ani un procent mai mic (4,6%). In Germania, Spania si Estonia procentul se apropie de 10%, in Ungaria este de 14,5%, iar in Luxemburg de peste 15%.

Am ilustrat in graficul alaturat (click pe imagine pentru marire) distributia elevilor in functie de numarul cartilor pe care le au acasa, iar pentru comparatie am luat in calcul si media tarilor membre OCDE.

Scaderea continua in ultimii ani a numarului de carti pe care un elev le are acasa nu este un fenomen specific doar Romaniei, desi in cazul nostru scaderea este mai accentuata. In Franta spre exemplu, intre 2000 si 2009, ponderea elevilor cu mai putin de 100 de carti a crescut de la 52,8% la 61,3%, in Germania a crescut de la 50% la 54%, in Ungaria de la 36,7% la 48%, iar lista ar putea continua.

Cateva idei de final

1. In anii `70-`80 se vindeau anual zeci de milioane de carti, insa dupa Revolutie piata a scazut constant, iar aceasta evolutie nu avea cum sa nu se reflecte in statistici. In 2012, la urmatoarea evaluare PISA este de asteptat ca datele sa indice o situatie si mai dezolanta.
2. Accesul la internet ii determina pe unii dintre cititori sa se indrepte catre lecturarea online a cartilor, desi experienta nu este nici pe departe comparabila cu citirea unei carti pe care o tii in mana.
3. Interesul pentru cultura scade continuu de 20 de ani, iar sperante in acest sens nu prea sunt. In plus, exista extrem de multe alternative de petrecere a timpului liber, iar acest timp liber devine din ce in ce mai limitat, astfel incat elevii de astazi si parintii de maine au din ce in ce mai putine motive sa cumpere carti.
4. Bineinteles, una este sa ai carti acasa, si alta este sa le citesti, insa cu cat ai mai multe carti, cu atat mai mari sunt sansele sa la „frunzaresti” macar.

orgonascristian@yahoo.com

26.06.2011

Numar de vizualizari: 6122