ne puteti gasi pe: facebook twitter wordpress youtube picasa
MEDIA ROOM



12.03.2012 | Sectorul cercetarii: cum sta Romania in comparatie cu alte tari?
12.03.2012 | Evaluarile-pilot la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a vor avea loc in intervalul 9-23 Mai
07.03.2012 | A aparut numarul 12 al revistei Stiinta si Tehnica
06.03.2012 | Cat de mari sunt taxele scolare in tarile dezvoltate si cat de facil este accesul studentilor la burse si imprumuturi

 vezi toata lista
 

Guvernele-depasite de actualele provocari in educatie. La nivel international se asteapta ca ONG-urile, companiile si intreaga societate civila sa lucreze impreuna pentru a asigura educatia pentru toti

SHARE: tweet this

Pe 28 februarie, la sediul Organizatiei Natiunilor Unite din New York, comunitatea filantropica internationala a fost invitata sa participe la o conferinta care si-a propus sa gaseasca metode eficiente de asigurare a accesului la educatie la nivel mondial.

Conferinta, "Partnering with the Philanthropic Community to promote Education for All", a fost organizata de Departamentul Economic si Social al ONU (ECOSOC), in colaborare cu Fondul International pentru Urgente ale Copiilor al Natiunilor Unite (UNICEF), Organizatia Natiunilor Unite pentru Educatie, Stiinta si Cultura (UNESCO), Biroul Natiunilor Unite pentru Parteneriate (UNOP) si Comitetul care Incurajeaza Filantropia Corporatista (CECP).

La eveniment au participat peste 450 de reprezentanti ai companiilor si ONG-urilor care investesc in programe si proiecte educationale, printre care: Clinton Global Initiative, Tony Blair Faith Foundation, Siemens Corporation Philanthropic Fund, Western Union Foundation, IBM, Microsoft, Cisco, PricewaterhouseCoopers, KPMG, INTEL Foundation, Bank of America Charitable Foundation s.a. Romania a fost reprezentanta de catre Fundatia Dinu Patriciu.

Conferinta a fost organziata in contextul monitorizarii rezultatelor obtinute de statele membre ONU pentru atingerea Obiectivele de Dezvoltare ale Mileniului (ODM), sintetizate mai jos.

ODM au fost adoptate in septembrie 2000 de 191 tari, printre care si Romania. Prin adoptarea de catre fiecare tara a unor tinte corelate cu Obiectivele de Dezvoltare ale Mileniului, specifice contextului national, s-a constituit un mecanism de monitorizare a progresului la scara nationala, regionala si globala. Pentru tara noastra, aceste tinte sunt prezentate in Raportul privind ODM pentru Romania, care poate fi descarcat de aici (.pdf, 4,14 MB).

Obiectivul 1 - Reducerea saraciei severe
Obiectivul 2 - Accesul universal la ciclul primar de invatamant
Obiectivul 3 - Promovarea egalitatii intre sexe si afirmarea femeilor
Obiectivul 4 - Reducerea mortalitatii la copii
Obiectivul 5 - Imbunatatirea sanatatii materne
Obiectivul 6 - Combaterea HIV/SIDA si a tuberculozei
Obiectivul 7 - Asigurarea durabilitatii mediului
Obiectivul 8 - Crearea unui parteneriat global pentru dezvoltare

Doua dintre acestea obiective mondiale fac referire la sistemul educational:

- ODM2 (asigurarea ca, pana in 2015, copiii de pretutindeni, indiferent de sex, vor putea sa incheie un ciclu primar complet de studii) si
- ODM3 (eliminarea discriminarii de gen din invatamantul primar si secundar, de preferat pana in 2005 si din toate formele de invatamant pana in 2015)

Intreaga conferinta s-a concentrat pe analizarea rezultatelor ODM2 pana in momentul de fata pentru ca, daca acesta va inregistra rezultatele asteptate, va ajuta la atingerea celorlalte ODM-uri (combaterea foametei, a saraciei, a HIV, reducerea mortalitatii copiilor etc.).

Pentru Romania, tintele ODM2 sunt:

1. Asigurarea ca, pana in anul 2012, copiii din mediul rural sa finalizeze ciclul complet de invatamant primar si gimnazial, in proportie de cel putin 95% - Data fiind tendinta de crestere a ratei de cuprindere in invatamantul gimnazial, in mediul rural, de la 78,4% la aproximativ 88% intre anii scolari 1990/1991 si 2001/2002, si ca urmare a masurilor ce s-au luat si se preconizeaza ca se vor lua pentru cresterea in continuare a acestei rate, atingerea tintei este posibila pentru orizontul de timp preconizat, respectiv pana in anul 2012.

2. Cresterea ratei alfabetizarii populatiei rome - Masurile preconizate pentru cresterea ratei de cuprindere in invatamantul obligatoriu, in special cele de tip material (acordarea alocatiei pentru copii in functie de prezenta la scoala, ratiile de hrana oferite zilnic) vor avea consecinte pozitive semnificative si asupra ratei analfabetismului la populatia roma.

Astfel, in cadrul conferintei de la New York, una dintre principalele teme aduse in discutie a fost "Cum asiguram accesul copiilor, baieti si fete, la invatamantul primar"? Chiar daca pana in acest moment, la nivel mondial s-au inregistrat rezultate semnificative (intre 2000 si 2007, numarul copiilor care au renuntat la educatia primara a scazut cu 28%) in momentul de fata, exista aproximativ 69 milioane copii care nu au acces la educatia primara (conform UNESCO, septembrie 2010), mai mult de jumatate dintre acestia fiind fete. Conform acestor date, daca se va mentine ritmul actual, pana in 2015, aproximativ 56 de milioane copii nu vor fi urmat nicio forma de invatamant.

Printre factorii care reduc accesul la educatia primara se numara saracia, etnia, sexul, limba in care se preda, neadaptarea conditiilor de predare pentru copiii cu nevoi speciale. Totodata, lipsa hranei, a banilor, cresterea numarului de dezastre naturale care au provocat pierderi materiale si umane considerabile, cresterea mobilitatii populatiei alaturi de urbanizarea rapida, conflictele sociale, dezvoltarea rapida a tehnologiei si cererile care converg din aceasta reprezinta bariere pentru accesul la educatie pentru cei marginalizati.

Educatia trebuie sa fie accesibila si disponibila tuturor. Pentru acestea, guvernele nationale, considerate responsabile de situatia actuala a invatamantului, in colaborare cu ONG-urile, companiile si intreaga societate civila trebuie sa dezvolte si sa consolideze serviciile de educatie primara: construirea mai multor scoli pe distante scurte, pregatirea profesorilor si remunerarea corespunzatoare a acestora, adaptarea curriculei si a materialelor de predare la cerintele actuale. Totodata, costurile pentru scoala, manualele si alte mateirale, transportul, mesele trebuie sa fie furnizate fara niciun impediment copiilor. De asemenea, invatamantul primar trebuie sa fie adaptat la nivel cultural.

O alta provocare la nivel international tine de "produsul" educatiei – de modul in care scoala pregateste tinerii pentru cerintele economiei actuale. Pentru rezolvarea acestei probleme, companiile sunt dispuse sa se implice prin sustinerea de programe de educatie non-formala. Totodata, companiilor prezente la eveniment, care vorbeau despre importanta tehnologiei pentru imbunatatirea sistemului educational, li s-a cerut sa vina cu metode concrete prin care aceasta tehnologie sa ajunga in zonele rurale si la publicurile dezavantajate.

Concluziile conferintei vor fi prezentate printr-un raport, ce va fi dat publicitatii la inceputul lunii aprilie.
Pentru a urmari intreaga conferinta, accesati site-ul ECOSOC.

07.03.2011

Numar de vizualizari: 5115