ne puteti gasi pe: facebook twitter wordpress youtube picasa
MEDIA ROOM



12.03.2012 | Sectorul cercetarii: cum sta Romania in comparatie cu alte tari?
12.03.2012 | Evaluarile-pilot la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a vor avea loc in intervalul 9-23 Mai
07.03.2012 | A aparut numarul 12 al revistei Stiinta si Tehnica
06.03.2012 | Cat de mari sunt taxele scolare in tarile dezvoltate si cat de facil este accesul studentilor la burse si imprumuturi

 vezi toata lista
 

Studiu: 69% dintre studenti cred ca diploma este utila doar pentru a obtine mai repede un job

SHARE: tweet this

Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior a lansat recent raportul pe 2010 privind starea calitatii in invatamantul superior din Romania, unele dintre cele mai importante concluzii fiind urmatoarele:

- persoanele din interiorul sistemului (universitari, studenti, angajatori) cred ca invatamantul superior romanesc se caracterizeaza printr-un nivel ridicat de calitate. Atunci insa cand sunt avute in vedere finalitatile sistemului, imaginea rezultata este, in mare parte, a unui sistem centrat  pe sine. Este mai degraba perceptia unui sistem ale carui legaturi cu mediul sunt insuficient explorate si analizate, sistem ce urmeaza o logica proprie, coerenta, dar care este mai putin implicat in societate si mai degraba decuplat de aceasta;

- scade numarul studentilor buni: in 2009, 42% dintre cadrele didactice spuneau ca mai bine de jumatate dintre studenti sunt „buni”. In esantionul din 2010, cifra a scazut catre 19%, diminuandu-se considerabil. Astfel, in 2010, doar 4% dintre cei ce au raspuns au indicat faptul ca studentii buni ar fi peste trei sferturi din cei cu care lucreaza, 15% au specificat ca cei buni sunt intre jumatate si trei sferturi din totalul studentilor, 33% spun ca studentii buni sunt sub jumatate, iar majoritatea relativa a cadrelor didactice (46%) indica o pondere a studentilor buni mai mica de o patrime din numarul total al studentilor;

- nemultumirea cadrelor didactice universitare fata de calitatea candidatilor la studentie pune presiune pe relatia dintre sistemul de invatamant universitar si cel preuniversitar. Cadrele didactice din universitar asteapta o calitate mai ridicata a absolventilor de bacalaureat. Pe de alta parte, insa, scaderea calitatii studentilor apare ca un fenomen natural, obiectiv, daca tinem seama de evolutiile demografice: cresterea numarului de studenti in conditiile unor cohorte tot mai mici din grupele de varsta relevante pentru invatamantul superior (ca urmare a scaderii natalitatii dupa 1990) conduce la o calitate medie mai scazuta in randul studentilor;

- studentii dedica putin timp educatiei: in ce priveste saptamana standard de lucru si de distractie, in medie, aceasta saptamana are, pentru studentul roman, o durata de 59 ore, iar din aceasta aloca 19 ore pe saptamana prezentei in universitate pentru cursuri si seminar/laborator, 9 ore studiului individual, 8 ore activitatilor productive, 6 ore activitatilor casnice si 17 ore timpului liber.

Daca ne-am raporta la planurile de invatamant Bologna, numarul de credite este calculat pe baza unui efort de 8 ore/zi, ceea ce inseamna 40 ore pe saptamana. In realitate insa, studentul roman investeste cel mult 28 ore (19 ore in salile de curs si seminar + 9 ore studiu individual), dar de fapt chiar mai putin, tinand cont ca, din cele 19 ore dedicate prezentei in salile de curs si seminar/laborator, se scad pauzele (si nu doar cele formale).

De asemenea, timpul alocat prezentei in facultate creste odata cu marimea universitatii. In universitatile cu peste 15.000 de studenti, media timpului alocat prezentei in facultate este de 20 de ore, in timp ce in cazul studentilor din universitati avand sub 1.000 de studenti, media este de 13 ore;

- diploma, buna doar pentru a obtine un job: fata de 2009 a crescut semnificativ ponderea studentilor care apreciaza ca „diploma este utila doar pentru ca permite studentilor sa obtina mai usor un loc de munca”, de la 57% in 2009, la 69% anul acesta. Pe de alta parte, mixul motivational este format atat din componenta extrinseca a accesului pe piata muncii la slujbe mai bine platite, cat si de motivatia intrinseca: aproape jumatate dintre studenti spun ca urmeaza cursurile unei facultati pentru „a cunoaste cat mai multe”, in timp ce un numar egal spun ca motivatia lor este data de nevoia de „a obtine o slujba bine platita”

Intregul raport este disponibil aici.

foro:gandul.info

14.02.2011

Numar de vizualizari: 8024