ne puteti gasi pe: facebook twitter wordpress youtube picasa
MEDIA ROOM



12.03.2012 | Sectorul cercetarii: cum sta Romania in comparatie cu alte tari?
12.03.2012 | Evaluarile-pilot la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a vor avea loc in intervalul 9-23 Mai
07.03.2012 | A aparut numarul 12 al revistei Stiinta si Tehnica
06.03.2012 | Cat de mari sunt taxele scolare in tarile dezvoltate si cat de facil este accesul studentilor la burse si imprumuturi

 vezi toata lista
 

Cresterea finantarii nu a dus la cresterea calitatii in educatia din Romania

SHARE: tweet this

In ultimii ani sistemul educational din Romania a involuat constant, in ciuda unor masuri menite sa-l imbunatateasca, precum cresterea finantarii per elev sau stimularea calificarii cadrelor didactice, se arata intr-un Raport privind Starea Invatamantului, elaborat de Ministerul Educatiei si inaintat de Guvern Parlamentului.

Intre 2001 si 2008, perioada analizata in studiu, numarul elevilor si performantele lor la testele internationale au scazut continuu, plasand Romania printre ultimele pozitii in Europa, desi indicatori precum procentul din PIB alocat educatiei, numarul de elevi la un profesor  si deficitul de personal calificat situeaza tara noastra in jurul mediei europene.

Daca pentru scaderea populatiei scolare putem gasi cauze demografice, cum putem explica reducerea performantei in educatie, avand in vedere ponderea mare a personalului calificat (94%) din acest domeniu?

Desi procentul din PIB rezervat educatiei a crescut de la an la an, o parte tot mai mare a lui a fost atribuita invatamantului superior, iar testele internationale de tip PISA masoara, in principal, perfromantele elevilor din ciclurile preuniversitare. Intre anul 2000 si anul 2008, ponderea din PIB alocata educatiei a fost in crestere continuua, de la 3,4% la 6%, in acest ultim an aproape o treime fiind alocata invatamantului superior, fata de 22% in 2006.

In anul 2006, Romania destina invatamantului 4,3% din produsul sau intern brut, in timp ce in cazul Danemarcei ponderea era de 8%, al Suediei de 6,9%, al Sloveniei de 5,7% si al Bulgariei de 4,2%.

In ceea ce priveste destinatia acestor fonduri, tara noastra aloca in jur de 72% din bani cheltuielilor cu personalul, situandu-se aproape de media europeana la acest capitol. In comparatie cu anul 2005, costul mediu per elev s-a dublat, (pana la 3540 de lei in 2008) ceea ce nu se reflecta, din pacate, si in performantele sistemului de invatamant.

La evaluarea PISA din anul 2006, Romania s-a situat pe locul 47 din 57 de tari participante, obtinand scoruri inferioare celor din anul 2001. Peste jumatate dintre elevii romani se situau, atunci, la un nivel foarte scazut in domeniul citirii. Si la matematica si stiinte, scorurile PIRLS din 2007 au scazut semnificativ fata de cele din anul 2003.

Costul mediu pe student a crescut si el, ajungand la valoarea de  5.023 lei in 2008, de peste patru ori mai mult in comparatie cu anul 2001. Totusi, la paritatea puterii standard de cumparare, Romania alaturi de Letonia inregistreaza cel mai scazut cost, conform raportului Key Data on Education (2009).

Elevii romani obtin rezultate slabe si la testarile organizate de Ministerul Educatiei. Un sfert dintre elevii de clasa a VIIIa nu au promovat, in anul scolar trecut, evaluarea nationala la matematica, promovabilitatea la bacalaureat scazand dramatic, pana in jurul cifrei de 35%.

Resursele umane

Ponderea personalului didactic calificat de la nivelul invatamanului prescolar si-a stopat evolutia negativa, ajungand in anul scolar 2008/2009 la 94,6%. Situatia cea mai proasta se intalneste in mediul rural, unde exista undeficit de 10% de cadre didactice calificate. In mediul universitar, un astfel de deficit nu mai exista din anul 2004/2005.

Potrivit unui raport PISA din anul 2006, insa, Romania sta mai bine decat media europeana la acest capitol. In cadrul studiului stiintelor, de pilda, doar 2,2% dintre elevii romani studiaza in tari care se confrunta cu deficit de personal calificat, in timp ce media europeana este de 14,9%.

Pe ansamblul sistemului de  educatie, in anul scolar 2008/2009, trei cadre didactice din patru erau femei, iar raportul de elevi/studenti la un cadru didactic erau de 11, respectiv, 28. In cazul invatamanului preuniversitar, este evidenta ameliorarea fata de anul 2006, cand raportul era de 14,7 elevi la un profesor, mai mult decat in majoritatea tarilor europene, cu exceptia Germaniei, Slovaciei si Irlandei.

Evolutia numarului de elevi si studenti

Odata cu diminuarea sporului natural si a ratei medii anuale de crestere a populatiei, numarul elevilor a scazut, si el, continuu. In anul 2008/2009, de pilda, populatia cu varsta de scolarizare era de 5.432 mii de tineri, fata de de la 6.450 de mii in anul 2001.

In ceea ce priveste rata de participare la sistemul de invatamant, insa, Romania se situa, in anul 2006, pe unul dintre ultimele locuri din Europa, devansand numai Bulgaria si Cipru, cu o rata de 56,1%, fata de 67,9% -Lituania, 62,9% -Polonia, 65,3%, media europeana fiind de 63,9%.

 Odata inscrisi la scoala, elevii romani au, insa, o speranta de viata educationala mica , de 16 ani (incluzand invatamantul prescolar), media europeana apropiindu-se de cifra 18, abandonul scolar fiind o problema ramasa nerezolvata (in invatamantul profesional, de pilda, 8% dintre elevi renunta la scoala).

Foto news.illinois.eu

mihaela.elsner@fundatiadinupatriciu.ro

25.10.2010

Numar de vizualizari: 6496