ne puteti gasi pe: facebook twitter wordpress youtube picasa
MEDIA ROOM



12.03.2012 | Sectorul cercetarii: cum sta Romania in comparatie cu alte tari?
12.03.2012 | Evaluarile-pilot la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a vor avea loc in intervalul 9-23 Mai
07.03.2012 | A aparut numarul 12 al revistei Stiinta si Tehnica
06.03.2012 | Cat de mari sunt taxele scolare in tarile dezvoltate si cat de facil este accesul studentilor la burse si imprumuturi

 vezi toata lista
 

Oamenii invata numai cand au o problema de rezolvat

SHARE: tweet this

Lectia demonstrativa sustinuta de profesorul elvetian Rolf Gollob in a doua zi a scolii de vara ,,Educatia Merita!” s-a axat pe invatarea prin indeplinirea unor sarcini specifice. Impartiti pe grupe, cei 16 elevi cu varsta de 13-14 ani de la Scoala Generala ,,George Enescu” din Sinaia au analizat continutul cate unui ziar. Reprezentantul fiecarei grupe le-a prezentat participantilor sectiunile, pretul, reclamele si elementele de atractivitate ale publicatiei alese. Fara a oferi informatii inainte ca ele sa fie cerute de copii, profesorul a condus discutia spre modul de finantare al mass-media, elemente de etica in selectarea si prezentarea informatiei, precum si spre diferenta dintre stiri si opinii.

Elevii nu si-au pierdut nici un moment interesul pentru lectie. Sarcinile au fost diverse si s-au schimbat destul de repede - au prezentat ziarul, au decupat articolul care li s-a parut cel mai interesant si l-au repovestit in cuvintele lor, si-au ascultat colegii si au participat la dezbateri etice.

,,Invatarea e grea, inseamna schimbarea a tot ceea ce stii. Asa ca oamenii invata numai cand au o problema de rezolvat”, a declarat Rolf Gollob, consultant al Consiliului Europei in formarea profesorilor.

Principiul sau este de a alege sarcini potrivit de dificile, in asa fel incat elevii sa le poate indeplini cu ajutorul catorva elemente aditionale, care ii fac sa fie activi si sa asculte atent ceea ce li se cere.

,,In viata reala, daca ai camera murdara, iti cumperi un aspirator si trebuie sa citesti manualul pentru a putea sa o cureti. La scoala ii punem de prea multe ori pe elevi sa invete instructiunile din manual fara sa aiba aspirator si fara sa simta nevoia sa aspire”, a adaugat Rolf Gollob.

Pe tot parcursul lectiei, cei 44 de profesori participanti au avut, la randul lor, sarcini de indeplinit. In grupe de 4-5 persoane, ei au urmarit diferite aspecte ale lectiei, precum pozitia elevilor in banci, evolutia unui singur copil, cine este liderul fiecarui grup sau modul in care coopereaza elevii.

Prezentate colegilor de seminar, observatiile fiecarui grup au dus la o suma de idei si practici pe care profesorii si-au propus sa le integreze in activitatea lor didactica viitoare. Echipa Fundatiei Dinu Patriciu va urmari schimbarile in modul de predare al participantilor, precum si impactul acestora asupra elevilor lor. Una dintre observatiile cele mai frecvente a fost aceea ca profesorul Gollob i-a incurajat foarte mult pe copii, chiar si atunci cand interpretarile lor au starnit zambete in sala.

,,Voi incerca, si mai mult, sa ma adaptez nevoilor, asteptarilor si intereselor copiilor si sa le insuflu incredere in ei”, a declarat Valerica Tudor, profesoara de limba franceza la Scoala Generala ,,Marginenii de Jos” din judetul Prahova.

Profesorul elvetian are peste 30 de ani de experienta in invatamant, fiind si co-presedinte al Centrului pentru Proiecte Internationale in Educatie, cu zeci de proiecte derulate in Europa de Est si Sud-Est.

Printre sfaturile oferite de el participantilor la scoala de vara s-au numarat identificarea punctelor forte si a celor slabe individuale, invitarea colegilor sa priveasca si sa ofere feed-back, si trezirea curiozitatii elevilor fara a le oferi raspunsuri la intrebari pe care ei nu le-au adresat inca, inainte sa fie nevoiti sa gaseasca rezolvarea unei probleme.

,,Profesorii trebuie sa  fie mai mult la fel ca instructorii auto, care stau langa elev si tremura.  Elevul este cel care conduce masina. Nu iti saturi foamea privindu-l pe bucatar gatind, ci mancand”,  a mai aratat el.

In a doua parte a prezentarii sale, Rolf Gollob a vorbit despre fundamentele teoretice ale predarii moderne, centrate pe procesul de invatare a copilului si nu pe predare. El a evidentiat ca a vorbit doar un sfert din timpul lectiei, iar elevii, trei sferturi, ca le-a dat roluri clare si ca i-a incurajat sa fie responsabili pentru curatenia mesei de lucru si a clasei.

Principiile educatiei moderne trebuie sa fie, in viziunea domniei sale, a-i sprijini pe copii sa-si descopere potentialul, sa invete cum sa invete, sa inteleaga concepte pornind de la exemple, si nu invers, si sa invete sa convietuiasca interdependent in contextul global.

Transmisia video in direct a prezentarilor si dezbaterilor care au loc la scoala de vara ,,Educatia Merita!", destinata profesorilor din institutii de invatamant din mediul rural, poate fi urmarita la adresa http://live.scoaladevara.eu/. Tot acolo pot fi adresate, printr-un chat in direct, intrebari si propuneri de discutii care le vor fi transmise vorbitorilor si moderatorilor.

Mihaela Elsner

mihaela.elsner@fundatiadinupatriciu.ro


08.07.2010

Numar de vizualizari: 8384