ne puteti gasi pe: facebook twitter wordpress youtube picasa
MEDIA ROOM



12.03.2012 | Sectorul cercetarii: cum sta Romania in comparatie cu alte tari?
12.03.2012 | Evaluarile-pilot la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a vor avea loc in intervalul 9-23 Mai
07.03.2012 | A aparut numarul 12 al revistei Stiinta si Tehnica
06.03.2012 | Cat de mari sunt taxele scolare in tarile dezvoltate si cat de facil este accesul studentilor la burse si imprumuturi

 vezi toata lista
 

Legea Educatiei a fost adoptata de plenul Camerei Deputatilor

SHARE: tweet this

Plenul Camerei Deputatilor a adoptat in sedinta de miercuri, 19 mai, proiectul Legii Educatiei Nationale propus de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului si aprobat de Guvernul Romaniei in data de 12 aprilie. Proiectul a fost adoptat cu 181 de voturi ,,pentru" si 85 ,,impotriva".Proiectul de lege urmeaza sa intre in dezbaterea Senatului.

Acest proiect de lege este continuarea demersului inceput odata cu semnarea Pactului National pentru Educatie, document elaborat in baza diagnosticului sistemului educational din Romania efectuat de Comisia Prezidentiala.

Pactul National pentru Educatie a fost semnat de sindicate, de toate partidele politice si de mai multe organizatii non-guvernamentale importante din domeniul educatiei.Pactul a fost urmat de o strategie coerenta pentru dezvoltarea educatiei si cercetarii din Romania, iar Guvernul si-a asumat punerea in practica a acestei strategii prin promovarea proiectului adoptat astazi.

,,Imi exprim speranta ca atat comisia de specialitate a Senatului, cat si plenul acestei camere decizionale, vor avea aceeasi promptitudine si eficienta in dezbaterea legii si formularea amendamentelor, astfel incat forma finala a legii sa pastreze principiul esential propus de initiator si anume dezvoltarea societatii romanesti in ansamblul ei", a declarat Daniel Funeriu, ministrul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.

Printre principalele modificari propuse de proiectul de lege se numara prelungirea cu doi ani a invatamantului obligatoriu, pana la sfarsitul clasei a IXa, care  va apartine de acum ciclului gimnazial, durata liceului fiind de numai trei ani.De asemenea, devine obligatorie frecventarea grupei pregatitoare de la gradinita, care va purta numele de clasa pregatitoare.

Invatamantul obligatoriu se incheie cu o evaluare nationala transcurriculara, iar pentru elevii care au nevoie de indrumarea profesorilor la efectuarea temelor se introduce programul ,,Scoala dupa scoala”, care are si scopul de a reduce somajul in randul cadrelor didactice.Proiectul mai mentioneaza si ca numarul de lectii nu va depasi 20 pe saptamana pentru elevii din clasele primare, 25 pentru cei din clasele gimnaziale si 30 pentru liceeni.

Numarul orelor de studiu se va reduce, la fel si curicula scolara in invatamantul preuniversitar, volumul de informatii va fi redus cu 25%.De asemenea, elevii vor fi evaluati mai des, de sase ori in viata lor scolara: la sfarsitul clasei pregatitoare, la sfarsitul claselor a IIa, a IVa, a VIa, a IXa si la terminarea liceului, prin examenul nationale de bacalaureat.Acesta va consta va consta din doua probe scrise (una transdisciplinara la limba si literatura romana si o limba de circulatie internationala si o proba transdisciplinara in functie de profil), la care se adauga proba orala de comunicare in limba romana, proba de evaluare a competentelor lingvistice si cea de evaluare a competentelor digitale.

Noua forma de bacalureat se va desfasura din 2012, in timp ce trecerea clasei a IX-a la gimnaziu si noul tip de admitere in liceu se vor aplica din 2013. Admiterea la liceu va depinde in procent de minim 70% de asa-numitul ,,portofoliu educational”, care va cuprinde date despre evolutia scolara si performantele obtinute de elevul in cauza  in cei zece ani de invatamant obligatoriu.Liceele au optiunea de a organiza examen de admitere, nota obtinuta astfel reprezentand 30% din media de admitere luata in considerare la selectarea candidatilor.

De asemenea, potrivit principiului  ,,finantarea urmeaza elevul”, finantarea acordata unitatilor de invatamant se va face dupa numarul de elevi scolarizati, in baza caruia alocatia bugetara aferenta unui elev sau prescolar se transfera la unitatea de invatamant la care acesta invata.In momentul in care un elev paraseste o unitate de invatamant in favoarea alteia, prima scoala pierde si finantarea.

In ceea ce priveste invatamantul superior si reprezentativitatea cadrelor didactice in conducerea universitatilor, s-a stabilit ca acolo unde exista facultati in limbile minoritatilor, unul dintre prorectori va fi propus din randul acelor facultati, tot asa cum la nivelul facultatilor unul dintre prodecani va fi propus de catre linia de studiu in limba minoritatilor.Proiectul inaintat Camerei Deputatilor interzicea ocuparea functiilor de conducere in aceleasi universitati de catre rude de pana la gradul al IIIlea, dar Camera Deputatilor a pastrat aceasta prevedere numai pentru universitatile de stat, nu si pentru cele private.O alta noutate este posibilitatea revocarii rectorului unei universitati de catre Ministerul Educatiei, in baza constatarii Consiliului de Etica si Management, cu consultarea si avizul pozitiv al Senatului Universitatii.

20.05.2010

Numar de vizualizari: 6499