ne puteti gasi pe: facebook twitter wordpress youtube picasa
MEDIA ROOM



12.03.2012 | Sectorul cercetarii: cum sta Romania in comparatie cu alte tari?
12.03.2012 | Evaluarile-pilot la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a vor avea loc in intervalul 9-23 Mai
07.03.2012 | A aparut numarul 12 al revistei Stiinta si Tehnica
06.03.2012 | Cat de mari sunt taxele scolare in tarile dezvoltate si cat de facil este accesul studentilor la burse si imprumuturi

 vezi toata lista
 

Viziuni alternative la Forumul Educatiei 2010

SHARE: tweet this

A treia zi a Forumului Educatiei a debutat cu doua prezentari axate pe principiile care ar trebui sa stea la baza unui sistem educational eficient, sustinute de Dinu Patriciu, Presedintele Fundatiei Dinu Patriciu, si de Branislav Klesken, de la compania de consultanta McKinsey.

Dinu Patriciu a sustinut retragerea implicarii statului in educatie si liberalizarea invatamantului, printr-un sistem de vouchere echivalente cu investia anuala publica in fiecare elev, pe care elevul sa le poate depune la scoala aleasa. Rezultatele obtinute ar fi, in opinia domniei sale, cresterea calitatii invatamantului prin stimularea competitivitatii intre scoli. Institutia de invatamant este vazuta, in acest caz, drept un simplu furnizor de servicii, prosperand cu cat serviciile sunt mai bune.

Implementarea acestei idei ar permite profesorilor sa fie platiti dupa calitatea muncii lor si nu dupa vechime, dandu-le posibilitatea sa isi creasca veniturile proportional cu eforturile depuse.
,, Faptul ca statele nu sunt capabile sa reformeze sistemul de invatamant e un adevar valabil peste tot in lume. In Anglia, dupa 50 de ani de reforma continua gradul de alfabetizare este acelasi”, a spus el.

El si-a mai exprimat convingerea ca, in Romania, imitarea integrala a unui sistem de invatamant vestic nu ar fi o solutie eficienta, pentru ca relatiile dintre oameni in comunitatile romanesti sunt de o natura total diferita decat in alte parti, iar educatia trebuie sa tina seama de specificul local. De exemplu, a precizat el, semnificatia cartii in tarile nordice este aceea de instrument de cunoastere si de crestere ca personalitate, in timp ce in tarile
sudice ea are legatura cu statutul social, fiind colectionata in bibliotecile particulare fara a fi intotdeauna citita.

,,Am vandut anul trecut 21 de milioane de carti intr-o tara de 20 de milioane de oameni, dintre care trei milioane si jumatate de carti de arta. Am facut un studiu, sunt citite de 7% din cumparatori, dar se cumpara in continuare”, a adaugat Dinu Patriciu.

In prezentarea sa, Dinu Patriciu a abordat si problema statutului viitor al Romaniei in cadrul Europei.
,,Putem sa devenim piata de desfacere sau putem la fel de bine sa devenim centru de creativitate, centru de polarizare a unei regiuni. Depinde numai de noi si depinde cum ii pregatim pe acesti copii, a adaugat el.
In continuarea evenimentului, Branislav Klesken a vorbit despre concluziile mai multor studii efectuate la nivel international de catre compania pe care o reprezinta, studii care au incercat sa identifice factorii care contribuie cel mai mult la cresterea rezultatelor scolare ale elevilor.

Astfel, se pare ca factori considerati, in general,  cheie, precum suplimentarea fondurilor alocate educatiei si scaderea numarului de elevi dintr-o clasa au avut o influenta limitata.
,,Calitatea profesorilor e cel mai important lucru pentru imbunatatirea performantelor elevilor, a afirmat el.
Solutiile enuntate de dl Klesken includ selectivitatea inalta la angajarea profesorilor, dezvoltarea profesionala adecvata a acestora prin programe de coaching, lucrul in echipa si sprijinul din partea directorilor, si atragerea celor mai potrivite persoane pentru posturile de director, un fapt observat de-a lungul timpului fiind ca toti liderii de succes au aceleasi trasaturi usor identificabile la angajare.

Un alt lucru de mare importanta ar fi stabilirea unor standarde inalte pentru procesul educativ si masurarea lor periodica.  Cresterea calitatii invatamantului are, potrivit cercetarilor McKinsey, efectul de a imbunatati  modul in care societatea percepe profesorii si astfel de a atrage in sistem cei mai bine pregatiti tineri. Concurenta pentru un post de dascal este, astfel, de 6,6 candidati pe un loc in Finlanda, 5,5 in Singapore, 5 in Statele Unite,
proportional cu performantele elevilor din aceste tari la testele internationale.

14.05.2010

Numar de vizualizari: 6844