ne puteti gasi pe: facebook twitter wordpress youtube picasa
MEDIA ROOM



12.03.2012 | Sectorul cercetarii: cum sta Romania in comparatie cu alte tari?
12.03.2012 | Evaluarile-pilot la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a vor avea loc in intervalul 9-23 Mai
07.03.2012 | A aparut numarul 12 al revistei Stiinta si Tehnica
06.03.2012 | Cat de mari sunt taxele scolare in tarile dezvoltate si cat de facil este accesul studentilor la burse si imprumuturi

 vezi toata lista
 

S-a incheiat prima zi a Forumului Educatiei 2010

SHARE: tweet this

Miercuri, 12 mai, a fost prima zi a Forumului Educatiei 2010, eveniment de referinta pentru Romania, avand ca obiectiv crearea unui sistem educational performant si responsabil, capabil sa raspunda nevoilor reale ale societatii si construit prin dialog proactiv intre reprezentanti la nivel national si international ai mediilor preuniversitar, universitar, institutional si privat, elevi, studenti, parinti, ong-uri si mass-media. Evenimentul este organizat de Fundatia Dinu Patriciu, Grupul EDUCATIVA si Liga Studentilor Romani din Strainatate.

Agenda zilei a cuprins prezentari, dezbateri, studii de caz si workshopuri prin care participantii la eveniment au schimbat informatii, au castigat noi perspective asupra problemelor cu care se confrunta profesionistii implicati in diferite segmente ale educatiei si au conceput, impreuna, solutii pentru o schimbare eficienta a sistemului de invatamant.

Profesorul american Richard Baraniuk de la Rice University, fondatorul bazei de date open-source Connexions, a vorbit despre schimbarile care se produc in educatie la nivel global, incepand cu modificarea suportului de informatie si a metodelor de predare si continuand cu crearea depozitelor de cursuri, documente si materiale educative pe care profesorii din toata lumea le pot publica si accesa gratuit, in mod legal. Viziunea sa este de a revolutiona intregul schimb de informatie educationala, prin liberalizarea accesului la toate materialele nou create.

,,In cazul unei carti, de pilda, autorul nu si-ar mai ceda drepturile unei edituri, in speranta ca aceasta o va promova si ii va plati o parte din incasarile obtinute prin vanzarea copiilor tiparite, ci si-ar pastra drepturile de autor, publicandu-si ideile in bazele de date informationale, avand, astfel, un impact considerabil mai mare si castigand notorietate care atrage ulterior resursele financiare meritate”, a afirmat Richard Baraniuk.

El a mai vorbit si despre crearea unui nou tip de institutii de invatamant superior, cum este University of the People, care isi propune sa faciliteze accesul tuturor cetatenilor lumii la invatamantul universitar, studiile fiind on-line, avand costuri minimale si finalizandu-se cu o diploma recunoscuta pe plan international.

Ramanand in sfera ideilor inovatoare care revolutioneaza un intreg sistem, participantii la Forumul Educatiei au urmarit prezentarea doamnei Simona Baciu, presedinte al Scolii Internationale Cluj, institutie care a castigat locul I la sectiunea ,,Scoala anului” in cadrul Galei Premiilor in Educatie din 2009 si care isi va extinde activitatea si la nivelul liceal, prin deschiderea unei noi linii de studii Cambridge.

Doamna Baciu a vorbit despre conceptele educationale implementate cu succes la scoala pe care o conduce, printre care se numara educarea caracterului elevilor prin tematici integrate fiecarei lectii, implicarea comunitatii locale in viata scolii, motivarea corpului profesoral altfel decat prin metode financiare, implicarea parintilor in viata scolara a copiilor lor si schimbarea mentalitatilor, in ciuda rezistentei firesti opuse de cei implicati in procesul educational.
,,E greu sa schimbam faptul ca suntem axati pe competitie. Intr-un sistem cu adevarat competitiv, competitia este cu tine insuti”, a spus ea.

Aceasta modificare de perspectiva, de la ceea ce fac ceilalti, la ceea ce poate face fiecare a fost, la randul ei, o tema prezenta in cadrul  tuturor celor 10 workshop-uri care au urmat si care au oferit participantilor sansa de a-si expune ideile, de a genera solutii pentru problemele din sistemul de invatamant si de a obtine feed-back-ul celorlalti specialisti prezenti.

In cadrul workshop-ului ,,Cum poate sistemul privat sa contribuie la schimbarea din temelii a educatiei”, de pilda, cei prezenti in sala au propus solutii precum crearea de comisii responsabile de calitatea actului educational, masurarea eficientei studiilor universitare de catre companiile private angajatoare si dirijarea unui procent din impozite a tinerilor angajati catre institutia de invatamant care i-a format.

Concluziile comune au fost ca multe probleme ar putea fi rezolvate prin parteneriatul dintre companii si universitati, prin programe de formarea angajatilor platite de firme, care ar obtine astfel scutiri de impozite, prin introducerea de cursuri specifice, conform necesitatilor marilor angajatori (taylor-made) si prin aducerea profesionistilor performanti din mediul de afaceri la catedra prin eliminarea necesitatii de a absolvi modulul psihopedagogic cerut, in prezent, tuturor celor care doresc sa tina un curs si sa impartaseasca tinerilor din cunostintele si experienta lor.Pentru acceptarea acestor specialisti in sistemul educational s-a propus ca evaluarea lor preliminara sa fie facuta de catre echipe formate atat din profesori, cat si din studenti.

Participantii la ,,Managementul elitelor” au dezbatut notiunea de elita, procesul de selectie,  de incurajare si promovare ulterioara a tinerilor cu talente deosebite, atat in ceea ce priveste aspectele legate de finantarea suplimentara pe care o presupune, cat si in ceea ce priveste atitudinea profesorilor si a societatii fata de performanta la varste fragede. S-a vorbit si despre oferirea de sanse elevilor talentati din medii defavorizate, stiut fiind ca nu intotdeauna capacitatile extraordinare se manifesta timpuriu iar acestia abandoneaza scoala mai devreme decat media.

Una dintre temele care au suscitat opinii contradictorii este separarea tinerilor talentati in grupe speciale, unde acestia sa-si atinga maximul de performanta in domeniul in care exceleaza, sau pastrarea lor printre colegii de generatie, pentru a se dezvolta multilateral si pentru a invata de la colegii cu abilitati in alte domenii. Acest al doilea model este aplicat, de exemplu, in Finlanda, tara ai carei elevi obtin printre cele mai bune rezultate la testele PISA.

Potrivit expertului finlandez in educatie Jukka Kangaslahti, ,,daca identificam talentul fiecarui copil, se pot intampla miracole”.

In cadrul workshop-ului ,,Orientarea profesionala si consilierea educationala din scoli”,  participantii au analizat modul in care tinerii romani si-ar putea identifica mai eficient aptitudinile si competentele, cu ajutorul profesorilor calificati in acest domeniu, al departamentelor de resurse umane ale companiilor, al oportunitatilor aduse de educatia non-formala si al resurselor informationale existente sau viitoare.

La workshop-ul ,,Examenul de bacalaureat: Intre obisnuita si relevanta”,  cei prezenti in sala au abordat teme precum rezultatele slabe ale elevilor romani la examenele internationale, cauzate de curricula romaneasca si nu de examenele in sine, nerecunoasterea internationala a competentelor elevilor romani, precum si rolul bacalaureatului si perceptia societatii asupra unui absolvent de liceu care absolva acest examen.

Participantii care au discutat despre ,,Rolul parintilor in educatie” au convenit asupra unor modificari care ar putea imbunatati procesul de invatare parcurs de copii. Printre acestea, se numara crearea unor comunitati in care parintii sa se poata intalni intre ei, cat si cu profesorii, implicarea proactiva in educarea scolara a copiilor, petrecerea de timp de calitate in compania copiilor, precum si dezvoltarea unei relatii sustenabile in trei: scoala-copil-parinti, in cadrul careia profesorul sa fie un facilitator al procesului de invatare.

Workshop-ul  ,,Managementul eticii in universitati” a clarificat notiuni precum relatia dintre etica, civilizatie si respectul pentru invatamant, responsabilizarea studentilor, crearea de organisme de control al bunelor practici din educatie, prin parteneriatul dintre minister si societatea civila.

Mult interes a suscitat si tema ,,Meditatii: online, particulare sau direct la clasa”. S-a discutat despre motivatiile pe care la au parintii si profesorii pentru a mentine acest sistem de lectii particulare la amplitudinea din prezent, fie ele legate de supravietuirea financiara, corectarea comportamentelor deviante ale elevilor si a dificultatilor de intelegere, pregatirea pentru concursuri scolare sau lipsa de timp sau de cunostinte a parintilor pentru a-si ajuta propriii copii. O solutie propusa a fost organizarea de meditatii la scoala, prevedere inclusa si in proiectul noii Legi a invatamantului, precum si prin programe de itnernet de genul skype, care reduc semnificativ costurile parintilor cu pregatirea suplimentara a copiilor.

In ceea ce priveste dezbaterea cu tema ,,Paradigma relatiei profesor-elev”, aceasta s-a axat pe solutii pentru lipsa de comunicare dintre cadrele didactice si elevii lor, solutii precum schimbarea asezarii in banci, adresarea cu ,,tu” in locul formalului ,,dumneavoastra”, schimbarea modului conservator de predare cu un invatamant centrat de elev, pe baza de proiecte.

,,Intrarea in sistemul educational romanesc a studentilor romani din strainatate” a ridicat probleme precum inflexibilitatea sistemului universitar, diferentele de competente dintre studentii veniti din strainatate  si profesorii romani, competitivitatea slaba a studentilor romani, neobisnuiti cu modelul dezbaterii constructive prezent in alte tari.

Workshop-ul ,,Utilizarea tehnologiei in cadrul procesului educational:  mit sau realitate ?” a identificat, printre problemele existente in prezent, lipsa de tutoriale pe internet in limba romana si atitudinea unor profesori fata de tehnologie, folosita prea putin in cadrul predarii, chiar cand exista resursele tehnice necesare.

Ziua s-a incheiat cu o sesiune plenara de intrebari si raspunsuri pe tema ,,Managementului Resurselor Umane din Sistemul Educational", in cadrul careia motivatia profesorilor, rolurile in continua schimbare exercitate de acestia, cresterea lor profesionala si modalitatile eficiente de a-i mentine in sistemul de invatamant pe cei mai eficienti dintre ei au fost temele principale de discutie.

Forumul Educatiei continua cu inca doua zile de prezentari si dezbateri, mai multe detalii fiind disponibile la adresa www.forumedu.ro.

12.05.2010

Numar de vizualizari: 5558